نگهداری

نحوه کاشت و تکثیر زاموفیلیا در منزل + [ویدیو کامل]

نحوه کاشت و تکثیر زاموفیلیا بر خلاف چیزی که تصور میشود آنچنان هم سخت نیست.

با این روش شما قادر خواهید بود که هر زمان که نیاز شد ، شروع به تکثیر و قلمه زدن گیاه زاموفیلیا خود کنید.

اگر مطالب ما را دنبال کرده باشید ، ما در مقاله ای جداگانه به معرفی و نگهداری زاموفیلیا پرداختیم. در آن مقاله در مورد نور ، دما ، آبیاری و تعویض گلدان صحبت کردیم و به طور خلاصه در مورد تولید مثل زاموفیلی صحبت کردیم.

همچنین در مقاله جداگانه ای ، مقاله مشکلات زاموفیلیا را معرفی کردیم. اما در این مقاله به طور کامل می خواهیم به طور جامع در مورد تکثیر زاموفیلیا از طریق برگها نیز صحبت کنیم.

نکته: برای کوددهی به زاموفیلیا کود کامل را فراموش نکنید. بطور کلی در مراقبت از زاموفیلیا هرچه بیشتر به بخش کوددهی آن توجه کنید، آن هم بیشتر رشد خواهد کرد. پس برای خرید با بهترین قیمت کود همین حالا اقدام کنید.

Array

اگر زیاد اهل خواندن متن نیستید من برای راحتی شما این ویدیو را بطور خلاصه درباره تکثیر زاموفیلیا ضبط کرده ام.

مقدمه ای بر خصوصیات گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

بطور کلی زاموفیلی گیاهی زیبا و پرطرفدار است که امروزه در تزئینات از آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و نگهداری از آن در فضای آپارتمان زیبایی خانه را دو چندان می کند.

البته خوب است اسن را نیز بندانید که ممکن است بعد از مدتی شاهد زرد شدن برگ زاموفیلیا باشید. اما ما برای آن نیز راه حل ارائه داده ایم.

علاوه بر دوام بالا و نگهداری آسان ، تولید مثل و تکثیر زاموفیلیا نیز بسیار آسان است ، اما وقت گیر می باشد.

تکثیر یک گیاه و تولد یک ساقه جدید قطعا به شما احساس سرشار از اشتیاق و انرژی مثبت می دهد. اگر می خواهید زاموفیلیای خود را تکثیر کنید ، در این مقاله با ما همراه باشید تا با تکثیر گل زاموفیلیا از طریق برگ و ساقه در آب و خاک آشنا شوید.

راه و روش های تکثیر زاموفیلیا

تکثیر گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

برای تکثیر گیاه آپارتمانی زاموفیلیا روش های بسیار مختلفی دارد. که ما در زیر به مهمترین و سریعترین روش های آن اشاره میکنیم. فقط توجه داشته باشید که با قلمه زدن این گیاه و مراقبت مناسب از آن باعث ریشه دار شدن آن نیز می شوید.

1. نحوه تکثیر زاموفیلیا از طرق قلمه زدن برگ

حالا نحوه تکثیر آن را بررسی خواهیم کرد.

ابتدا چند برگ شاداب زاموفیلیا را انتخاب کرده و برگ ها را با استفاده از تیغ استریل شده یا وسیله دیگری جدا می کنید.

حال ممکن است اولین سوال این باشد که خاک مناسب برای تکثیر زاموفیلیا چیست؟

برای ریشه دار کردن و تکثیر زاموفیلیا به مخلوطی از خاک نیاز دارید که از مخلوطی از خاک شنی و خاک برگ یا خزه ماسه تشکیل شده باشد. بهترین مورد برای این کار بدون شک خاک آماده کاشت فیروزه است. این خاک تمام ویژگی های لازم برای ریشه دار کردن قلمه های جدید را در خودش دارد.

مدت زمان لازم برای ریشه دار شدن

تکثیر گیاه زاموفیلیا

مدت زمان ریشه زدن برگها حدود 30 روز است اما برای سرعت بخشیدن به این فرآیند می توان ظرف را با نایلون پلاستیکی بپوشانید تا از شرایط گلخانه ای برگ ها اطمینان حاصل شود و عملیات ریشه زایی زودتر انجام شود.

برای تبادل هوا حتما سوراخ هایی در پلاستیک ایجاد کنید و اجازه ندهید خاک خشک شود. (البته فقط خاک را مرطوب نگه دارید). در بعضی موارد ریشه زدن ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

توجه: اگر به دنبال یک راه تضمینی برای ریشه دار کردن سریعِ قلمه های خود می گردید باید از هورمون ریشه زایی استفاده نمایید.

Array

2. تکثیر زاموفیلیا از طریق تقسیم ریزوم ( غده ):

  • اولین و ساده ترین راه برای تکثیر هر گیاه اشتفاده از ریشه آن گیاه است.
  • زاموفیلیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
  • اگر میخواهید این کار را انجام دهید اول گیاه را از گلدان برداشته و ریزوم های آن (ریزوم ساقه های زیرزمینی گیاه است) را با چاقوی تیز برش داده و به چند قسمت تقسیم کنید.
  • علاوه بر این موارد در هر قسمت آن باید ریزوم و شاخه وجود داشته باشد.
  • بسیار مراقب باشید که به ریزوم گیاه آسیب نرساند.
  • ریزوم را به گلدان جدید با زهکشی مناسب منتقل کرده و اطراف گیاه را با خاک مخصوص پر کنید.
  • در 90٪ موارد ، این روش به نتیجه دلخواه می رسد.
  • تکثیر و کاشت زاموفیلیا

3. تکثیر گیاه زاموفیلیا از طریق ساقه

گیاه زاموفیلیا معمولاً توسط برگها تکثیر می شود و این روش خیلی رایج نیست.

این روش کمی وقت گیر است و برای ریشه یابی ساقه ها باید صبر داشته باشید اما ساقه ها می توانند خودشان منظره زیبایی ایجاد کنند

  1. اول از همه ابتدا چند ساقه را از گیاه اصلی باید جدا کنید. بهتر است که این ساقه ها خیلی بلند نباشند. سپس برگهای نیمه بالایی قلمه ها را بِبُرید تا گیاه از انرژی خود برای ریشه زایی بیشتر استفاده کند. همچنین می توانید این برگ ها را ذخیره کرده و به روش دیگری تکثیر کنید ، که در زیر گفته می شود.
  2. آن قلمه هایی که از گیاه اصلی جدا کردید را در آب قرار دهید و مطمئن شوید در معرض نور مستقیم خورشید و در یک محیط گرم قرار دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که قلمه ها نباید پر از آب شوند و مقدار کمی آب برای پوشاندن چند اینچ قلمه ها کافی است. آب را هر 2 هفته یکبار عوض کنید و دوباره از آب بدون کلر یا آب جوشیده و سرد استفاده نمایید.
  3. به یاد داشته باشید که دمای آبی که قلمه ها را در آن قرار می دهید همان دمای اتاق است. بعد از حدود 6-9 ماه ، این قلمه های بلند ریشه می دهند. صبور باشید و به دقت از ریزوم های زیبای زاموفیلیا مراقبت کنید.
  4. پس از بریدن ریشه ها صبر کنید تا طول شان حداقل 7 سانتی متر رشد کند. در آخر می توانید قلمه های ریشه دار را به صورت یک گیاه مستقل در گلدان جدید بکارید.

تکثیر زاموفیلیا

حرف آخر

تولید مثل و تکثیر زاموفیلیا در شرایط کم آبی نیز امکان پذیر است. بنابراین زاموفیلیا خاک مرطوب را دوست ندارد. ( البته درمورد آبیاری گیاه زاموفیلیا قبلا صحبت کردیم. ) این ویژگی نشان می دهد که خاک برای تکثیر گیاه باید با زهکشی مناسب انتخاب شود. برای تهیه این خاک از پیت نارگیل و پرلیت به همراه خاک برگ دار استفاده می شود.

برای رشد بهتر زاموفیلیا می توانید هر سه یا چهار ماه یک بار به گیاه کود کامل یا 20-20-20 (در نیمی از غلظت معمول) بدهید.

امیدواریم دانستن روش های رشد و تکثیر زاموفیلیا شما را به پرورش این گیاه در خانه علاقه مند ساخته باشیم و بتوانید این گیاه همیشه سبز را در محیط مسکونی به روشی مطلوب پرورش دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *